Το ΚΠΑ αποτελεί ένα απλό, οικονομικό και εύχρηστο εργαλείο που παρέχει τη δυνατότητα στις Δημόσιες Οργανώσεις να χρησιμοποιήσουν τεχνικές Διοίκησης Ολικής Ποιότητας προκειμένου να βελτιώσουν τη διοικητική τους ικανότητα και τις παρεχόμενες προς τους πολίτες υπηρεσίες.
Βασίζεται στην αυτο-αξιολόγηση της δημόσιας οργάνωσης, μέσω καθορισμένης σε ευρωπαϊκό επίπεδο μεθοδολογίας, η οποία καταλήγει στον προσδιορισμό και την υλοποίηση συγκεκριμένων και εφικτών μέτρων βελτίωσης.
Ειδικότερα, το ΚΠΑ διακρίνεται σε εννέα κριτήρια, εκ των οποίων τα πέντε πρώτα αφορούν στις προϋποθέσεις λειτουργίας μιας δημόσιας οργάνωσης και τα υπόλοιπα τέσσερα στα αποτελέσματα που επιτυγχάνει.
Ηγεσία:
Στρατηγική και προγραμματισμός: είναι οι διαδικασίες που αναδεικνύουν την ικανότητα της οργάνωσης να:
Ανθρώπινο δυναμικό: αφορά στον τρόπο οργάνωσης και διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού της οργάνωσης, σε θέματα:
Συνεργασίες, πόροι και διαδικασίες: Η οργάνωση αυτο-αξιολογείται για την ικανότητά της να:
Τα επόμενα τρία κριτήρια αφορούν στα αποτελέσματα που επιτυγχάνει η δημόσια οργάνωση ως προς:
Το τελευταίο κριτήριο αφορά στα κύρια αποτελέσματα επίδοσης της δημόσιας οργάνωσης, με την παρακολούθηση των εκροών και της επίτευξης των στόχων της .